

מדידה ובקרה

להגדיר על מה ארגון / יחידה / תהליך / עובד נמדדים ואיך מודדים
מטרה
עקרונות ודגשים באיפיון והטמעת מדדים
-
הגדרת המדדים צריכה להתבצע "מלמעלה למטה" – כלומר האסטרטגיה והמטרות הארגוניות הן אלו שקובעים מה חשוב למדוד
-
לא צריך ואי אפשר למדוד הכל – צריך להתמקד בדברים העיקריים
-
מדדים ומדידה לא מחליפים ניהול !
-
המדידה צריך להיות קלה ופשוטה על כמה שניתן, לא צריך להפוך לעבדים של הפקת המדדים (מה שניתן למכן, אם נדרשות הרבה שועת עבודה להפקת המדדים – צריך לבחון למה ואיך ניתן להתייעל)
-
לא כל מדד הוא כמותי, לא הכל ניתן לאמוד בנוסחה מדוייקת. יש מדדים איכותיים שמבוססים על הערכה, חוות דעת וכדומה.
-
יש מדדי-על רוחביים/חוצים שמושפעים ממגוון פרמטרים ותחומי אחריות. לדוגמא: שביעות רצון לקוח מושפעת מוצר , חווית הרכישה, המענה לבעיות, מחיר וכדומה... במקרים כאלו צריך לאפיין מדד-על שמשקף בתוכו מדדי-משנה.
-
מדידות מסורתיות מתמקדות ביעילות המשאבים ופחות ביעילות הזרימה. זרימה של חומר בתהליך, או זרימה כל לקוח לאורך חיים של מוצר חשובה לא פחות מהיבטי יעילות.
-
לא מספיק להפיק את המדדים, חשוב להציג אותם, לנתח אותם, לדון בהם בפורומים הרלוונטיים ולקבל החלטות אופרטיביות בהתאם
מאמר העמקה בנושא איפיון מדדים ארגוניים
The Development Compedium 2012
קיימים כלים רבים לריכוז מדדים ואופן הצגתם (מאקסל ועד לכלי BI)
בחירת הכלי לניהול המדדים נובעת משיקולי מורכבות, עלות ונוחות המשתמשים
כלים למדידה ובקרה


דוגמאות להמחשה
KPI - Key preformance indicator
המדדים המרכזיים על פיהם מודדת החברה את ביצועיה
מתודולגיות בנושא מדדים
BSC - Balanced Scorecard

זוהי שיטת ניהול ביצועים המשלבת מדדי ביצוע כמותיים ואיכותיים
עולמות התוכן המומלצים ללמידה בשיטה זו:
-
העולם הפיננסי – איך אנו נראים למול המשקיעים?
-
עולם הלקוחות - איך הלקוחות רואים אותנו?
-
עולם התהליכים הפנימיים(תפעול) - מה אנחנו עושים טוב?
-
עולם הצמיחה והלמידה (משאבים) האם ניתן להשתפר ולהגדיל ערך?